Geng Kembara Perantau

Saturday

DIAM!!!!!!


Aku terasa nak diam tapi sikit sikit berbunyi juga dalam blog nie..heheeh diam lama lama pun ada makna...hahahah. Kalau duk diam jer, tak terusik blog aku, berabuk dan berdebu, biar berbunyi sikit sikit asal ada ilmu yang dikongsi.


Untungnya kalau diam, diam merupakan satu perbuatan yang dikira untung. Perilaku yang sangat baik sekiranya berada di dalam masjid, Especially bila solat Jumaat tengah berkuthbah, diam adalah perkara mewajibkan. Mendengar perkara yang memuhasabahkan diri, jangan kita berbuat bising di mana habis semua kelemahan diri diketahui orang. Lebih baik berdiam diri, diam diam berisi, jangan asyik dok bising but nothing. Diam sambil berfikir, berbunyi apabila perkara penting dan memerlukan sesuatu penyelesaian yang memudahkan dan mengkritik kebaikan.

Namun perlu diingat tidak salah jika bercakap tentang ilmu dan mendengar kuliah, yang menjadi kontroversinya apabila bercakap tentang dunia, gosip, membuat ketupat, gelak tawa yang tidak bermotif, itu semua melalikan dan menghodohkan jiwa.

Ada sebuah hadis Nabi S.A.W, menyebut pada akhir zaman kelak, akan ada yang duduk di masjid dalam beberapa kumpulan, imam mereka adalah dunia.Oleh itu jangan ada yang duduk bersama mereka kerana Allah tidak memiliki kepentingan kepada mereka.

2 comments:

  1. Diam diam ubi berisi..hehe, ingatkan marah sapa tadi

    ReplyDelete
  2. emm hujan hujan makan ubi kayu dan kopi pon sodap...

    ReplyDelete

Popular Posts