Geng Kembara Perantau

Sunday

Jom berweekend ke Semenggoh "WILDLIFE"


Nak masuk just RM3 per head.

Wah pagi pagi dah hujan, tot tot tot, kedengaran sms dari ridzuan (officemate aku). Kami plan nak ke Semenggoh. Sms nya berbunyi, nak pi macam mana hujan ni. Emm ye tak ye jugak tapi plan lepas lunch. Harap harap berhentilah hujan. Dalam jam 9 lebih hujan dah pon dah mula berhenti...nampak cuaca makin ok. Matahari mula menyinar tetapi ada sikit mendung. Insyaallah ok kot cuaca. Kalau tak tak boleh lah pegi ke Semenggong Wildlife.

Sebenarnya tempat ni adalah tempat Orang Utan datang untuk makan. Haiwan ini akan turun pada 2 kali sehari, iaitu jam 9 pagi dan waktu petang jam 3ptg. So plan aku nak ke sana lepas lunch. Sebabnya Orang Utan tu akan keluar mencari makanan jam 3 ptg setiap hari.




Short briefing dilakukan kepada semua pelawat/pelancong. Ini kerana ada pantang larang bila hendak menjenguk Orang Utan nie....Perkara yang dititik berat adalah :

1. Dont bring the food & beverage because it can attract the Orang Utans to go near with us.

2. Dont take the pictures with flash/ or switch on the flash on camera. It also can make them angry and will bite us.

3. Must be quiet, if somebody bring the baby, pls don't let them crying. It may dangerous. The Hot mama( Mom's Orang Utan) will be angry and be directly rushing go to the babies.

4. And dont be running and horseplay nearby, it will interrupt them to get the feeds.

tengok macam macam pantang larang, rasa nak keluar balik lak dari tempat tu hahahahaha. takuuuttttt huhhuhu




Ini adalah gambar mangsa gigitan Orang Utan yang disebabkan kelalaian semasa melihat Orang Utan itu, tidak mematuhi arahan di atas boleh mengakibatkan haiwan haiwan ini marah kerana menganggu di kawasan mereka.



Laluan untuk melihat Orang utan keluar mencari makanan.




Aktiviti mengopek /memecah buah kelapa.



Bergayut dah die...
Emmm ....dah dah. jom balik, panas sangat..yang keluar hanya 6 ekor dari dalam hutan. Bila tanya penjaga di sana, itu pon nasib ada yang tunggu tak keluar keluar, ini kerana sekarang musim buah jadi Orang Utan nie dah kenyang ler.....





Nak balik dah...

No comments:

Post a Comment

Popular Posts