Geng Kembara Perantau

Tuesday

MASIH MOOD RAYA AIDILADHA

Salam raya......Actually dah 2 kali aku beraya haji di Sarawak. Tak nampak lembu tombang...hehehe. Nampak anjing bersepah ada lah kat area rumah aku.......tahi lembu pon tak ku nampak, tahi anjing yela ada...kalau nak tau, di depan rumah aku tahi anjing bermaharajalela, emm susah betol aku nak cakap.....tapi takpelah, dah hidup berjiranan dengan kaum bumiputera lain...nasiblah hukhuk, but my neighbours muslim semua....
Awal pagi aku bangun untuk menunaikan solat subuh, then sambung tidor....for info, kuching area masuknya waktu subuh around 5 lebih...so naik fajar dah tentu cepat. ZZzzzzzz terkejut jam 7.30am...eh dlm kepala aku nak ke masjid...tapi tak nampak pulak diorang keluar berpakaian melayu...emm takpelah tunggu jap, jam hampir menunjukkan 745am..aku was was dah nak solat ke?emm terus pergi dengan yakin belom start lagi solat raya....setahun sekali nak juga rasa solat raya di perantauan......emm bila sampai jek, aku nampak adalah beberapa kenderaan menuju ke masjid....fuh lega, confirm not start yet.emmm sampai trus parking....emm baru takbir raya..kira mamang sesuai lah aku pergi waktu nie.....aku tak pernah rush camnie ke masjid, sampaikan baju melayu yg lama aku pakai dan berseluar hitam.Dalam hidup aku tak pernah aku sebegini...biasanya baju raya bersongket....emm satu lagi aku dengan bajunya tak bergosoknya...emm macam bujang pulak aku rasakan.uhuk....takpelah sekali sekala...aku masuk masjid....dan duduk , nielah yang aku tak berpa sedap mata memandang....dah lama nak bercerita, aku cerita bukan cakap aku nie baik...tapi di sebabkan aku sakit mata....ada ke patut masuk masjid pakai rantai besar, gelang..dah menyerupai perempuan....di sarawak nie style camni, kalau ke masjid tu hormatlah..kita nak beribadah, tinggalkan lah benda2 perkakas yg macam tu di rumah....nak bertemu ALLAH...hormat. Berlumba lumba pakai rantai...hairan lah aku..apa yang cantik sangat????aku pon mengingatkan diri aku jugak....emm abis je solat 2 rakaat, dan dibaca kutbah mengenai raya haji, opssss kenapa diorang klua, ramai pulak tu...dah habis ke? tak kutbah ke?pelik......oh rupa rupanya...memang macam nie kat sarawak, kalau di Malaya semua setia menunggu sampai abis kutbah, even solat tu sunat muakkad. Respect lah sikit brader...................Inilah perbezaan yang aku nampak.....bukan aku marah, aku nampak jer...aku ceritalah..........jangan terasa k. samb nanti daaaaaa

No comments:

Post a Comment

Popular Posts