Geng Kembara Perantau

Wednesday

WHAT'S UP SECRET RECIPE???


Wah aku recieve email yang agak terkujat apabila Secret Recipe ada yang mengeluarkan statement Berikut kenyataan yang dikeluarkan Panel Pengesahan Halal Malaysia > Bil.14/2011:

Katanya bahan ini ada kaitan dengan Kek SECRET RECIPE..kata diorang lah....

> Mesyuarat Panel Pengesahan Halal Malaysia Bil.14/2011 yang diadakan pada 12 > Mei 2011 telah memutuskan permohonan Syarikat Puratos Malaysia Sdn Bhd > ( JAKIM-20100609-123757 ) adalah tidak berjaya berikutan penemuan > Deoxyribonucleic Acid (DNA) babi dalam bahan ramuan ( Whole Egg Powder dan > Whole Milk Powder ) yang digunakan syarikat tersebut. > > Dua ramuan terbabit ialah ‘Whole Egg Powder’ dan ‘Whole Milk Powder > > Syarikat tersebut adalah: > > Syarikat Puratos Malaysia Sdn Bhd ( JAKIM-20100609-123757 ) > > > link: Penemuan DNA Babi Dalam Bahan Ramuan Syarikat Puratos Malaysia Sdn > Bhd


Dan ada Representative dari Secret Recipe bagi feedback......

Thank you for your feedback below.
We have been receiving increasing queries on this issue. Our Halal Officer Cik Wan Zawani has also issued a response and a statement in regards to this issue as below and we will be addressing certain actions against the blogsite. We thank you very much for highlighting this matter.
Statement from our HALAL Officer in respond to the matter is as below. We thank you for your concern and support in regards to this.
Thank you!
Regards,
Secret Recipe Customer Service
***************************************************************************************
Saya,Wan Zawani Bt. Wan Ahmad, Eksekutif Halal daripada syarikat Secret Recipe ingin menyatakan maklum balas di sini berhubung hebahan atau berita yang telah dihantar oleh pihak tuan. Kami amat kesal kejadian seumpama ini boleh berlaku walhal perkara ini langsung tidak terjadi di syarikat kami kerana kami sepenuhnya menggunakan bahan-bahan ramuan yang halal serta mendapat pensijilan halal dari daripada badan yang diiktiraf iaitu JAKIM. Jika terdapat sebarang kemusyikan berhubung perkara ini, anda boleh berhubung terus dengan pihak kami di talian 03-78034891 dan berhubung dengan saya.
Berikut merupakan kenyataan rasmi daripada syarikat Secret Recipe.

Where's the truth statement? huhu...Macam halal JAKIM tak leh caya lak.....:((((

5 comments:

  1. salm..rasa saya isu ttg logo halal haram ni x pernah berkesudahan. Yg dah bertanda halal pun statusnya masih lg diragui kesuciannya. Inikan pula yg x der cop halal tu lgsung. Klu hati dah was-was baik tak payah makan. Baking sndiri lg baik...

    ReplyDelete
  2. Berbeza dengan di Jepun..soal halal haram kita boleh tentukan sendiri, yang mana kandungan yang dilabelkan pada bekas jelas tertera sama ada bahan itu baik untuk kita atau pun tidak. emm Nama jer negara Islam ada logo pon sama jer..

    ReplyDelete
  3. it just a misunderstanding. Yg Jakim bagi tahu pasal tepung keluaran sykt Puratos tu benar. Hasil search di e-halal Jakim oleh org yg menyebarkan cerita ini dgn menggunakan katakunci 'Secret Recipe' itu juga betul. Yang tak betulnye adalah apabila si penyebar itu membuat kesimpulan bahawa produk sykt Puratos yg ada DNA babi itu mempunyai perkataan 'Secret recipe' di dalam namanya adalah juga produk syarikat Secret Recipe Sdn Bhd. Sila tengok betul2 sistem e-halal kat Jakim tu. Jgn baca surface je. Kena tengok lah juga lepas dah search tu, produk tu syarikat mana punya. Ini main tafsir ikut penafsiran sendiri. Sistem tu dah betul. Cuba search kat google satu perkataan, macam2 link akan keluarkan. Mcm tu lah konsepnye.

    ReplyDelete
  4. It is a 'Secret Recipe' for that tepung. Biasalah org kan akan cakap 'secret recipe' bila nak bagi tahu rahsia la resepi food ni. It is a GENERIC TERM. Hmmm...silap2 org tak fhm pulak GENERIC ni apa. Buka kamus lah if tak faham.

    ReplyDelete
  5. ni nak bagi contoh. cuba search perkataan 'AYAM' kat e-halal tu. lepas tu tengok hasil carian tu. even nama syarikat ERA BAYAM KOTA SDN BHD pun dipaparkan dalam hasil carian sebab sistem tu jumpe perkataan BAYAM dalam tu. Think la wahai manusia.

    ReplyDelete

Popular Posts