Geng Kembara Perantau

Tuesday

INDOOR AIR QUALITY as a public health concern.

Aku buat ruangan nie untuk share knowledge kepada bloggers dan untuk refresh akunya knowledge...untuk 1st post nie....aku nak share about the Indoor Air Quality yang mana bahasa melayu nya dipanggil Kualiti Udara Dalaman. Mungkin ramai yang tak tahu dan ingin tahu pentingnya udara dalam persekitaran tempat kerja kita especially yang bekerja di dalam building yang udaranya less then optimum air quality. Usually bila kita cerita pasal persekitaran tempat kerja, keadaan heating, cooling and filter air..yang mana ini adalah important things that we must consider. Actually keadaan ini perlu diutamakan dari segi designed HVAC (heating, venting and air condition). Aspek ini adalah penting kerana the most common complaints are reports of odors, unconfortable temperatures( terlalu panas atau terlalu sejuk) dan sympthoms yang biasa terjadi pada employee seperti got headaches and respiratory irritation yang mana attributed to chemical or biological agents.

THE MOST COMMON TYPE OF COMPLAINTS INCLUDE THOSE ASSOCIATED WITH FOLLOWING PARAMETERS :

SUHU ; keadaan suhu yang terlalu panas, terlalu sejuk yang sering kita dengar....seasonal changes in temperture and HVAC OPERATION.

HUMIDITY(KELEMBAPAN); keadaan yang terlalu kering yang boleh menyebabkan radang pernafasan dan mata kita kekeringan(perit) atau irritant dan sebaliknya pula apabila keadaan terlalu lembab yang boleh menyumbangkan growth microorganisms and encourage odors and mustiness(biasanya bau ini exist dalam keadaan dalam library yang penuh dengan buku-buku lama)

Stuffiness or lack of air circulation; keadaan ini berlaku apabila keadaan oksigen yang tidak ada ventilation yang tidak dikitar dengan fresh air yang lain....so udara tepu ini akan berlaku yang boleh mengakibatkan "dead zone" dengan kata lain CO2 accumulate to unacceptable levels.

ODORS; Kehadiran bau dari sourse of flavored coffe smells, vehicle exhaust or chemical smells. Indoor source of odors may include may include newly painted surface, off gassing of furniture or carpet, or smells produced by operation copy machines(photostate ler tu) and other office equipment..


Pysical symtoms yang kebiasaanya terjadi adalah dryness of eyes or respiratory tract to headaches, tiredness, upset stomach, runny noses and congestion. The CO2 level above 1000ppm may cause headache and drownsiness(sleepy).

1 comment:

  1. This guide is really helpful and explaining a lot more about indoor air quality. The utility bill must be cut off by deploying a indoor air quality system. Heating and Cooling Windsor

    ReplyDelete

Popular Posts