Geng Kembara Perantau

Sunday

Pesta Mercun kembali...

Gambar hiasan ku pinjam..

Salam, :) wah semalam berdentum dentam bunyi mercun dan bunga api dimainkan. Pada mulanya aku ingat kan diorang dah berpuasa nak main mercun, mungkin tahun jimat cermat kot. yelah biasa sebelum 1weeks nak sambut tahun baru diorang dah kedengaran. Tapi terkejut juga aku dibuat nya hampir sejam lebih kedengaran bunyi mercun dan cahaya bunga api di kawasan kuching nie. Sharp jam 12 tgh malam boom. hai macam berpakat pulak aku fikirkan manusia bermata sepet ni. Mana taknya, hampir serentak sehingga jam 1pagi lebih. Sesiap yang ada anak kecil tu hehehe.. dah tentu panas telinga, tak tenteram...mereka peduli apa... asal dapat bakar duit pada malam tu sehabis mungkin.. lebih dasat dari kita yang menyambut Aidilfitri. Malam tadi hujan dan masih lagi berlawan memainkan mercun masing2..Maklumlah kehidupan di taman area rumah aku ni..tak semua melayu, masyarakat majmuklah katakan semua bangsa ada. 1 malaysia..tapi Indian susah sikit nak cari...kedai mamak pon susah sangat, nak pekena roti canai pon susah, nasib baik ada lah satu tempat di kawasan rumah aku ada. Bolehlah jamah kalau mengidam nak makan roti canai mamak dan teh tarik satu........huhuhu.


p/s : Kenapa raya kita ramai yang putus tangan, putus hidung, putus telinga, putus kaki...tetapi raya si apek ni tak de kedengaran pun ada yang putus dan terbakar???? Dasyat betul diorang kan...walhal sama jugak mercun. Tapi mungkin mereka tak sehebat kita pandai mencipta mercun..hehheh

No comments:

Post a Comment

Popular Posts