Geng Kembara Perantau

Friday

Sutrah dalam solat...

Gambar pinjam dari drGoogle


Sambil aku menonton siaran langsung raja lawak sambil itu juga aku akan memegang apa apa buku yang boleh dibaca...memang lumrah aku macam tu.....sambil aku belek2 dan baca nak pula aku kongsikan pembacaan aku nie...tajuknya Sutrah...emm apa maknanya yek?Nampak sangat aku nie antara yang jahil bab makna Sutrah...mungkin pembaca blog aku nie dah tau..tapi yang lebih kurang aku aku nak habaq mai no....


Sutrah bermakna sesuatu objek yang dijadikan sebagai sempadan untuk kita bersolat. Sutrah boleh digunakan apa2 objek di depan arah kiblat seperti batu, tongkat atau tiang dan juga dengan membuat satu garisan..hikmahnya adalah dengan memberitahu ada orang sedang solat tanpa digangu dengan lalu lalang.

jarak antara kaki dan sutrah adalah lebih kurang 3 hasta(siku sampai hujung jari tengah)


Dalam solat berjemaah...sutrah adalah di hadapan imam, maka dibolehkan melintasi makmum bila ada keperluan (contohnya bila wuduk kita terbatal)


Secara purata, para ulama bersepakat yang mana meletakkan penghadang di hadapan ketika solat adalah sunat dan tidak sampai ke tahap wajib, namun ternayata meletakkan sutrah di hadapan adalah sunat yang dituntut.....

2 comments:

  1. saye baru tau pasal sutrah. thanks for e info :-)

    ReplyDelete
  2. kalo org pakai spek mata..sng jer..nak solat..letak spek sbg sutrah.. =)

    ReplyDelete

Popular Posts